Träffa Marcus Brüde – VD på Hisscentralen
Vi har fått förmånen att sitta ned tillsammans med Marcus Brüde, VD på Hisscentralen, för ett samtal om Hisscentralens äldsta kund BRF Räven, vad som krävs för att behålla ett förtroende och vad som utgör en bra arbetsplats för både medarbetare och kunder.
I mötet med Marcus blir det uppenbart att en framgångssaga föds ur förtroende – förtroende från ledare till medarbetare och förtroende från kunder till leverantör. Ordspråket ”ett förtroende tar lång tid att bygga upp, men går så fort att rasera” var något som klingade tungt efter samtalet, och det var så tydligt att Marcus bygger mycket av sin framgång på just ett ömsesidigt förtroende mellan honom, medarbetare och kunder.
Marcus Brüde har jobbat i hissbranschen i snart 20 år, och började på Hisscentralen 2011 som tekniker. 2016 fick han erbjudande att gå över till att bli projektledare och bara ett år senare, 2017, erbjöds och axlade Marcus det yttersta ansvaret. I grunden är han utbildad kock, och har säkerligen tagit med sig ett öga för detaljer in i en bransch som bygger så mycket på kreativ problemlösning med hög variation.
Hisscentralen har varit leverantör av service till BRF Rävens hissar i princip sedan de byggdes 1981. Efter lång och trogen tjänst valde föreningen att beställa en modernisering av hissarna, som påbörjades 2016. Under samtalet med Marcus passar vi på att diskutera moderniseringen, vad som föranledde den och hur samarbetet ser ut idag.
“Gällande moderniseringen som inleddes 2016 så har det skett ett en omfattande renovering av hissarna. Det är hissar från tidigt 80-tal, och vi som långsiktig leverantör av service kunde kliva in och rekommendera en modernisering. Här spelar livslängd och reservdelar in, byter man en del efter ett antal år kan det finnas mycket annat som är gammalt och sakta men säkert ökar risken för större reparationskostnader. Med en modernisering säkerställer vi tillgängligheten, och förbättrar säkerheten genom att ersätta hissens slagdörr till automatdörrar, vilket är mycket bättre om man exempelvis är rullstolsbunden.”
“Och vi ser det som vår uppgift att finnas där som rådgivande partner. De flesta av våra branschkollegor hade rekommenderat BRF Räven att byta ut hissarna till helt nya hissar men det är inte säkert att man får mer av att byta till något helt nytt, utan en modernisering är både mer kostnadseffektiv och snällare mot miljön. Varför byta ut en järnbit mot en helt ny likadan järnbit när den befintliga fungerar? Istället fokuserar vi på det som behöver bytas ut och uppgraderas – vilket ger en snabbare och mer kostnadseffektiv lösning.”
Vi frågar Marcus rakt ut hur han känner när bolagets äldsta kund gång på gång väljer Hisscentralen som leverantör, och såklart frågar vi även vad han tror är nyckeln till ett långsiktigt förtroende.
“Det känns fantastiskt! Jag tror mycket hänger på att vi är tillgängliga, och med det menar jag att vi tar allt på största allvar. Även mindre saker, när de inkommer – det kan vara allt ifrån ett hissfel eller om de har mer generella frågor, så är vi tillgängliga. Det är våran styrka, nyckeln till mycket av det som är Hisscentralen. Och en kund som väljer oss om och om igen blir kvittot på det, vilket såklart känns enormt.”
”Vi är en lokal entreprenör, vilket gör att vi snabbt är på plats vid tex felanmälan. Med en liten organisation har vi också snabba beslutsvägar – vilket skapar svängrum och gör det enklare att manövrera.”
Vi befinner oss på BRF Rävens innergård, och sitter bland vänner. Roy, föreningens vicevärd och sedan tidigare styrelsemedlem, går omkring på innergården tillsammans med Hisscentralens servicetekniker Carina, och diskuterar det senaste som gjorts och ska göras gällande hissarna. En bit bort står Fredrik, arbetsledare på Hisscentralen, och pratar telefon med en annan kund.
Här grönskar det bland buskar och blommor, solen slår in som en brand på fasaden när några djupblåa sensommarmoln skingrar sig i eftermiddagsvärmen. Då bjuder Marcus på ett leende. Samtalet leds in på innebörden och vikten av förtroende, och vad det gör med en långsiktig relation mellan kund och leverantör.
“Kunden kan byta kontaktpersoner och vi kan byta tekniker eller kontaktperson från vår sida, medarbetare slutar eller placeras på andra uppdrag, nya kommer in, men över tiden är det vi som Hisscentralen och BRF Räven som förening, båda med sina tydliga intressen. Vårt är självklart; att lösa alla deras problem och funderingar som rör hissar, så snabbt och så bra som möjligt. Och för dem är de måna om en pålitlig och trygg leverans, till ett rättvist pris. Men framförallt så bygger ett förtroende på att förväntningar uppfylls, och att vi håller vad vi lovar.”
Och i samtalen med BRF Rävens representant, Roy, får vi berättat för oss att förtroendet är skyhögt – att man från föreningens håll känner att just kommunikationen är det som spelar så stor roll. Leveransen är och kommer alltid vara grundbulten, men från Hisscentralen får man alltid samtal några dagar i förväg när de ska på besök. Då hinner föreningen förbereda frågor, göra egna ronderingar om de vill och kan alltid uppdatera Hisscentralen med det senaste gällande hissarna.
Gällande överlämningar, så sker de alltid klart och tydligt, med direktiv från Hisscentralen gällande att det nu kommer nya medarbetare för att presentera sig, och att man finns tillgänglig via telefon om några frågetecken skulle dyka upp.
På innergården börjar boende anlända hem efter att ha varit iväg på jobb och skola, de hälsar leende och igenkännande på Hisscentralen som är på besök.
Tiden går fort när man har trevligt och Marcus meddelar att han inom kort kommer behöva avvika för att tillsammans med Fredrik, som slagit sig ned bredvid oss, besöka och se till ytterligare fyra hissar hos andra kunder. Men innan vi släpper iväg dem båda, passar vi på att ställa frågan kring vad Marcus gillar bäst med sitt jobb.
“Att lösa kundernas problem tillsammans med ett fantastiskt team är det absolut bästa med vårt jobb. Och det är viktiga problem, det handlar om framkomlighet för boende. Vi hjälper till i vardagen. Det gör mig väldigt stolt och glad.”
“Vi är många på Hisscentralen, med många olika kunskaper och kompetenser. Vi har därmed en möjlighet att ta emot många olika typer av förfrågningar. Så när jag själv inte kan svara, finns alltid kompetensen hos någon medarbetare och vi kan hitta en lösning tillsammans.”
Som avslutande kommentar ber vi Marcus berätta vad han tror gör att såväl medarbetare som kunder lovordar Hisscentralen.
“Målet är att få alla att trivas, för trivs man på jobbet så faller mycket annat på plats. Det är så oerhört värdefullt. Vi som arbetsgivare får mycket tillbaka av att folk mår bra och den härliga stämning det bidrar till. Vi försöker fånga upp signaler från såväl kunder som medarbetare, och vara lyhörda i allt vi gör – men jag tror att grunden till mycket bygger på att vi gillar det vi gör, och de vi gör det med. Det smittar av sig!”
Ojdå! Vi kunde inte hitta ditt formulär.